Business Intelligence til folket!

BI Big data

I de kommende månedene skal vi utforske mulighetene innen Business Intelligence (BI). I det første innlegget skal vi lose deg gjennom BI-verden. Vi skal forklare hva buzzordet «Big Data» betyr og hva «Business Intelligence» innebærer. Til slutt skal vi overbevise deg om at tiden er inne for at du som forretningsaktør skal bry deg. I tillegg introduserer vi IBMs store helt: Watson.

Big Data
Big data, eller på godt norsk «store data», er buzzord vi kommer til å høre mye fremover. Det snakkes mye om, og det er etter hvert blitt en allmenn enighet om at Big Data kommer til å påvirke en rekke beslutninger i tiden fremover. La oss begynne med å definere hva som menes med denne terminologien.

CEO i Amesto Solutions, Jan Erik Kaasa forklarer begrepet som følger, «Big Data er et begrep som omfatter all tilgjengelig tenkbar informasjon i tillegg til de data man har i interne databaser i egen virksomhet / bedrift.»

Lars Rinnan, CEO i NextBridge følger opp med at, «Big Data er datasett som er så store, flyktige eller komplekse at det er vanskelig å analysere disse med vanlige dataprosesseringsverktøy. Disse ustrukturerte eller semistrukturerte dataene kommer hovedsakelig fra sosiale medier, sensorer eller «dingser» koblet til internett (Internet of Things)»

Det er fint nok med store data, men man bør nesten gjøre noe fornuftig med den også, ikke bare ruge på den. Så, hva gjør du med all denne informasjonen? Det er her «Business Intelligence» kommer inn i bildet.

Business Intelligence
Alle bedrifter sitter på store mengder informasjon som ligger i ERP-, HR- og CRM-systemene. Disse dataene, satt i riktig system, kan gi deg svar på hvordan du skal løse forretningsutfordringene i din virksomhet.

For å forklare hvem som bruker BI til hva, og hva potensialet er kan vi se på pyramiden under.

BIpyramiden2

På bunnen av pyramiden ser man at man har flest brukere. På dette nivået gjelder enterprise reporting. Analyser av denne type data ser på fortiden. Forretningsbrukere og ledere kan se hva som skjedde den siste måneden, eller det siste året. Man setter seg konkrete analyser, behandler dataene og finner svar på spørsmålene man stilte da man gikk inn i analysen.

I pyramidens mellomnivåer er det noen færre aktører. I dette segmentet monitorerer man nåtid. I tillegg foretar man ad-hoc analyser for å finne ut hvorfor noe skjedde.  Det produseres scorecards og dashboards som kan bistå i beslutningsprosesser. La oss ta et eksempel på hva man kan oppnå ved å investere i denne type BI:

Et norsk eiendomsfirma sliter per dags dato med salget. La oss kalle dem Bo Li Eiendom AS.  Det er stor variasjon blant selgernivået – noen selger for mange millioner mer enn andre. Ved å overføre all informasjonen fra Bo Li Eiendom AS’ systemer inn i BI-systemene kan man identifisere hvilke elementer som skiller de ti beste selgerne fra de andre selgerne. Er det at de har hatt mer opplæring? Lengre utdanning? Snakker mer enn ett språk? Har de beste selgerne hatt den samme sjefen på et eller annet tidspunkt? Når faktorene er identifisert kan man implementere tiltak for å øke nivået på de andre selgerne. La oss si det er 40 selgere, og man øker salget til 30 selgere med 10 prosent og firmaet omsetter for 700 millioner årlig… Ja, da kan man vel begynne å se konturene av en ganske betydelig return on investment (RoI) ved å investere i BI-systemer.

«Man vet ikke alltid hva man ser etter når man begynner å systematisere disse dataene, men det er i dette segmentet man kan finne gull.»

På det øverste nivået opererer de færreste. Det er synd, for det er her det begynner å bli virkelig spennende. Kort fortalt og for å tabloidisere: I dette segmentet kan man se inn i fremtiden. Her opererer man med løse hypoteser, og jobber med prediktiv analyse. Man vet ikke alltid hva man ser etter når man begynner å analysere disse dataene, men det er i dette segmentet man kan finne gull. BI-systemene kan for eksempel identifisere problemer man ikke visste man hadde eller se hvilke kunder som har høyest sannsynlighet for å respondere positivt på din kampanje.

Det er kanskje noen av dere som har kjøpt tilleggsprodukter hos Telenor det siste året? Telenor er en av de fremste innen prediktiv analyse. De identifiserer kundens behov og hvilke kunder som er mest tilbøyelig til å si ja til et nytt tilbud eller tilleggsprodukt og hva slags tilbud/produkt dette eventuelt måtte være. Så tar de kontakt med kunden og tilbyr deg noe du faktisk trenger. De får et salg, og du blir fornøyd.

Man kan også identifisere kunder som står i fare for å forlate ditt firma. Dersom man vet hvem som står i fare for å avslutte kundeforholdet står man mye sterkere med tanke på å igangsette proaktive tiltak for å unngå å miste kunden. Med dette som verktøy kan man altså beholde inntekten fra kunden, samt opprettholde sitt gode rykte ved å unngå misfornøyde kunder.

Men hvordan kan man gjøre denne prosessen enkel? Let us introduce Mr Watson.

Watson: Let’s finish «chicks dig me»
Supercomputeren Watson kan prosessere over 200 millioner sider i sekundet og kan i tillegg forstå og prosessere naturlig språk. Med sine superkrefter har den knust de dyktigste Jeopardy-spillerne og i tillegg begynt å diagnostisere sykdommer hos pasienter som ellers hadde måtte vente i mange måneder på riktig diagnostiseringen. Watson er selve symbolet på fremtiden og hvor beslutningsstøtte er på vei. Det kan godt tenkes at han ender opp på styrerom innen kort tid.

«Vår spådom er at å investere i en Watson, eller et tilsvarende verktøy blir en uunngåelig del av forretningsdriften»

Watson beviste sine evner da «han» deltok i det kjente TV-programmet Jeopardy. Med sin stakkato digitaliserte stemme konstaterer supercomputeren Watson, etter å ha vunnet nesten hele rekken med Jeopary-spørsmål, «Let’s finish “Chicks dig me”». Den fullsatte Jeopardy-salen humret godt. Om ikke Watson har en fremtid som standup komiker har han i det minste fremtid som din høyre hånd på styrerommet, sykehuset, finansinstitusjoner og stort sett alle andre bransjer man kan tenke seg. Vår spådom er at å investere i en Watson, eller et tilsvarende verktøy blir en uunngåelig del av forretningsdriften for de aller fleste mellomstore og store bedrifter på verdensbasis.

Vår spådom forankres nå når IBM har åpnet opp for at man kan leie Watson fra skyen i betaversjon. Skulle du ønske å være like smart som Watson er det nå altså mulig. Den en gang tidkrevende oppgaven med å forberede data, gjennomføre analyser, og sette sammen en visuell historiefortelling for forretningsaktører automatiseres med Watson. Det betyr at enorme mengder tid frigjøres og ditt firma kan effektiviseres betraktelig. Over 22 000 har allerede meldt seg opp til å bruke betaversjonen.

Fra «informasjonsrevolusjon» til «ansvarlighetsrevolusjonen»
Tiden er over da man en gang kunne si, «Jeg hadde ikke mulighet til å hente ut riktig informasjon fordi jeg manglet data.» Systemene er i ferd med å bli for bra, og du kan oppnå gevinster som er for store til å ignorere. Fra nå av og i fremtiden må du stå ansvarlig for valgene dine ved å kunne underbygge dem med kunnskap hentet ut fra store data som er analysert og endevendt. Det er opp til deg om du velger å benytte deg av moderne BI-systemer eller utdaterte unnskyldninger.

Hva velger du?

Signatur2

1 tanke på “Business Intelligence til folket!

  1. Tilbaketråkk:  “In God we trust, all others provide data” | Amesto

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s